Museo Moderno
Herrero Alicia

Alicia Herrero (Buenos Aires, 1954) is a graduate of the Escuela Nacional de Bellas Artes Prilidiano Pueyrredón (the current Universidad Nacional de Arte – UNA), with a degree in Painting and Printmaking.
She exhibited for the first time in 1986. Her work has been presented in various exhibitions, such as Giro gráfico. Como en el muro la hiedra at Museo Nacional Centro de Arte Reina (Madrid, 2022), Inventar a la intemperie. Desobediencias sexuales e imaginación política en el arte contemporáneo at Parque de la Memoria (Buenos Aires, 2021); Las formas de la economía o la economía de las formas at Museo del Banco Central (BienalSur, Buenos Aires, 2021), Crear Mundos, Fundación PROA (Buenos Aires, 2020); Ensayos para un Tribunal at Parque de la Memoria (solo show, Buenos Aires, 2019); Tácticas luminosas.
Artistas mujeres en torno a la Galería del Rojas at Colección Fortabat (Buenos Aires, 2019); Democracia en Obra at Centro Cultural Kirchner (Buenos Aires, 2018); intervention Mis à un at Fundación Proa (solo show, Buenos Aires, 2018); I BienalSur (Buenos Aires, 2017); solo exhibition at Henrique Faria (Buenos Aires, 2012 and 2017); It’s the Political Economy, Stupid at DAAP Galleries (Cincinnati, 2016); Galerija Nova (Zagreb, 2014); Gallery 400 – University of Illinois (Chicago, 2013); Algunos Artistas/90-Hoy at Fundación Proa (Buenos Aires, 2013); Austrian Cultural Forum New York and Center of Contemporary Art (Thessaloniki, 2012); Adquisiciones recientes at Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (2012); VIII Bienal do Mercosul (Porto Alegre, 2011); Be(com)ing Dutch at Van Abbemuseum (Eindhoven, 2008); IV Goteborg Biennale (2007); 1a Bienal del Fin del Mundo (Ushuaia, 2007); Relectura colección MAMBA at Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (2005); solo show at MACRO (Rosario, 2005); Alltag und Vergessen at NGBK (Berlin, 2003); Shedhalle (Zurich, 2003); Últimas Tendencias at Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (2002);
intervention at Boijmans van Beauningen Museum (Rotterdam, 2001); Fundación Banco Patricios (Buenos Aires, 1997); [en tránsito] Señales Presentes at Museo del Chopo (Mexico) and Fundación Banco Patricios (Buenos Aires, 1997/96); Violaciones domésticas at Espacio Giesso (Buenos Aires, 1994) and Centro Cultural Manzana de la Rivera (Asunción, 1995); V Bienal de La Habana (1994).
Currently, her solo show Alicia Herrero. Supersignos y la performatividad de la materia. Obras y procesos (1996-2011) is presented at Museo Sívori (Buenos Aires).
She has directed the LiPac Rojas-UBA and published Consideraciones sobre lo Público, un Simposio en Tres Actos (2011).
Her recent prizes and fellowships are: first prize, Premio Pintura Fundación Fortabat (Buenos Aires, 2019); special mention, Salón Nacional de Artes Visuales – Sculpture (Buenos Aires, 2019); travel grant, Colección Oxenford (Buenos Aires, 2017); PAOS residency, Museo José Clemente Orozco (Guadalajara, 2016); creative fellowship, Fondo Nacional de las Artes (Buenos Aires, 2016); residency, DordtYart (Dordrecht, Holland, 2015); first prize, Salón Nacional de Artes Visuales – Nuevos Soportes e Instalaciones (Buenos Aires, 2014); national fellowship for group projects, Fondo Nacional de las Artes (Buenos Aires, 2012); residency, Capacete (Rio de Janeiro, 2011).
In 2020, she was awarded the prestigious Premio Nacional a la Trayectoria Artística (National Award for Artistic Career) in Buenos Aires.
Her work is part of public collections such as Museo de Arte Moderno de Buenos Aires; National Museum of Fine Art, Buenos Aires Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires; Museo de Arte Contemporáneo de Rosario (Argentina); Centro Arte Contemporáneo Mendes (Rio de Janeiro), and Centro Wilfredo Lam (La Habana).
She lives and works in Buenos Aires.